30-09-04

VW 1302 doormidden

In de "Betriebsanleitung VW 1302", zit achteraan een uitvouwtekening waarop een gedetailleerde VW 1302 te zien is.  Let op enkele belangrijke technische verschillen met de modellen 1200, 1300 en 1500 : o.a. het reservewiel ligt plat in de koffer, McPherson veerpoten op de vooras, schijfremmen op de voorste wielen.

23:27 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Betriebsanleitung VW 1302

De "Betriebsanleitung VW 1302" is de originele handleiding voor de bestuurder die VW meeleverde : de "Betriebsanleitung" die we vonden in onze VW 1302 is Duitstalig aangezien deze wagen voor het eerst in verkeer werd gebracht in Oostenrijk.  Dit boekje bevat heel wat nuttige informatie voor wat betreft de werking van diverse onderdelen tot en met een uitgebreid hoofdstuk over "Start Schwierigkeiten en de bijhorende Abhilfe".

23:17 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-09-04

Geïllustreerde catalogus Originele Onderdelen VW 1302 / voorbeeld

Voorbeeld van een detailtekening (McPherson vering) uit de vermelde catalogus. Je kan deze ook online vinden via onderstaande link :
http://www.oldbeetle.de/intl/pcat/epc.html

23:42 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Bildkatalog Original Teile VW 1302

Een zeer interessante publicatie betreft de "Geïllustreerde catalogus Originele Onderdelen" VW 1302/1303 : Hierin vindt je zeer vele detailtekeningen en (alle?) onderdelennummers van dit type Kever.

23:03 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vraagbaak 1302

Voor diegene die eraan moest twijfelen of nog op zoek zijn : er bestaat wel degelijk een NL-talige "Vraagbaak" mbt de VW 1302/1302 S en 1302 S Cabrio, bouwjaar 1971-1972. De modellen 1200 (1969-1972) en 1300 (1971 -1972) worden ook behandeld.  Dit technisch naslagwerk werd in 1972 uitgegeven door Kluwer Deventer (NL) onder het ISBN nr 90 2010 687 2.  De auteur is Piet Olyslager. 

22:31 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Fuchs 11x15"

Fuchs 11x15" zoals gemonteerd op een Porsche 911 Turbo 3.3 L (model 930) periode 1978-1982 (origineel was het hart/ster van de velg, volledig zwart). Dit type Porsche ontwikkelt 330 PK en klokt af op 258 Km/h en legt een kilometer van nulstart af op 24 seconden.

00:48 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Fuchs 11x15"

Fuchs 11x15", geschikt voor bandenmaat tot 345 (!) afkomstig van een Porsche 911 RSR 1973 : dit is één van de 3 versies van de Carrera RS van dat jaar waarvan er maar een 50 tal werden gebouwd, met een 2.7 motor die vlot 300 PK leveren.

00:38 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Fuchs 9x15" en 11x15"

Deze Fuchs 9x15" en 11x15" waren gemonteerd op een Porsche 911 RSR uit 1973 !

00:28 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Fuchs 5,5 x 14'

Deze Fuchs 5,5x14' werden onlangs te koop aangeboden via Ebay. Ideaal om onder VW Split bus te monteren !

00:23 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

25-09-04

Maak je keuze !

In "Heft n° 16" dd 31/07/1971 vergelijkt Auto Motor Sport de diverse VW Kever modellen die toen nieuw konden gekocht worden.  De prijzen voor deze nieuwe Kevers bedroegen anno 1971in DM (Deutsche Mark) : VW 1200 (34 PK)/4945 DM; VW 1300 (44 PK)/5840 DM; VW 1302 (44 PK)/6090 DM; VW 1302 S (50 PK)/6290 DM en VW 1302 LS Cabrio (50 PK)/7990 DM.

14:19 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-09-04

Der neue Käfer

De cover van het tijdschrift "Gute Fahrt" (Nr 9/1970) bloklettert : Fahrbericht Der neue Käfer. De bijhorende foto laat ons "Brigitta Callens anno 1970" zien, in de veel ruimere kofferruimte (260 liter) van de VW 1302 tov van de modellen 1200/1300/1500 (140 liter).  Het artikel heeft het oa over : "Nun kann er das Maul voller nehmen und hat ein Fahrwerk erster Klasse !"; "Der Motor ist ein echter Kraftprotz" en "Fahren im neuen Stil".

00:14 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-09-04

Autoboekskes anno 1970

Auto Motor und Sport "Heft 17" dd. 15 August 1970 : in dit nummer wordt de NIEUWE VW 1302 S getest ! Subtitels van het artikel zijn : "Mehr Kofferraum" (tov VW 1200 en VW 1300), "Mehr Frischluft" (oa om ruiten condensvrij te houden), "Mehr Leistung" (respektievelijk 44 PK (1300 cc) en 50 PK (1600cc / S versie) tov 40 PK voor de VW 1300), "Mehr Fahrsicherkeit" (McPherson ophanging vooraan tov de tot dan starre vooras/remschijven vooraan als optie verkrijgbaar) en "Jünger denn je".  De VW 1302 S wordt dan ook de "Superkäfer" (*)genoemd.  Alhoewel, met 0-100 km/h in 19,5 sec en topsnelheid van 134 km/h, kan je de VW 1302 S moeilijk een "scheurijzer" noemen en kan hij de vergelijking met de tijdsgenoten Fiat 128 en Simca 1100 nauwelijks aan.  VW beweert evenwel om het aantal PK bewust laag te houden tov de cilinderinhoud om zo een zeer betrouwbare en aangename motor te bekomen : dit kunnen we voor 100% beamen. (*) : dit tijdschrift noemt de 1302 S de "Superkäfer", terwijl deze titel nadien eerder wordt toegekend aan zijn opvolger, de VW 1303.

22:48 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Iconen van de automobielindustrie

Je kan gerust stellen dat de VW Kever, de Fiat 500, samen met vb. de Citroën 2PK, wagens zijn die decennia lang het straatbeeld hebben bepaald; wagens zijn waar families zich generaties lang mee hebben verplaatst. Deze wagens zullen de geschiedenis ingaan als de iconen van de massaproductie bestemd voor het volk; echte v(V)olkswagens dus !  De Fiat 500 op de foto is een tijdje in ons bezit geweest. We (samen met een vriend) kochten hem van een Italiaanse collega en het betrof een model FIAT 500 L van 1972; één jaartje jonger dus dan onze VW 1302 (1971).

00:34 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Beetle meets Topolino

Indien je een Kever met een Fiat 500 vergelijkt, dan zie je veel gelijkenissen, te beginnen met de luchtkoeling. Merk ook op dat in de volksmond voor zowel bepaalde VW als Fiat modellen een dierennaam als type aanduiding wordt gebruikt : VW Kever of Beetle en Fiat Topolino (muisje / vooral voor allereerste Fiat 500 gebruikt omwille van zijn spits snuitje).

00:24 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-09-04

Otto Fuchs

Otto Fuchs is de stichter van het nog steeds bestaande bedrijf Otto Fuchs KG, waartoe oa Schüco (fabrikant van o.a. aluminium raamprofielen) behoort. Fuchs was één van de pioniers (1964) voor wat betreft de massaproduktie van lichtgewicht aluminium velgen. De naar hem genoemde Fuchs velg bestemd voor de Porsche 911, is hier een voorbeeld van. Vandaag levert de firma Fuchs aluminium velgen aan zowat iedere Europese automobielconstructeur met voorop Audi, BMW en Mercedes. Het bedrijf is gelegen in Meinerzhagen (D). www.otto-fuchs.com

21:58 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Fuchs replica !

Er bestaan ook Fuchs replica's : zo heeft Flat4 uit Japan zeer recent een ongelooflijk goede replica in de maat 5,5" / 15' op de markt gebracht.  Meer info : www.flat4.co.jp
Flat4 is ook bekend van de zeer exacte kopie van de legendarische BRM velgen !

21:50 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

18-09-04

Greatest VW Show on earth !

Met onze "buggy club" naar de meeting in Bad Camberg 2003 : "The Greatest VW Show on earth !!!".  Op de foto zie je Bo en Arno glunderen bij al dat moois (busjes op de achtergrond stonden naast de terreinen van de meeting geparkeerd).  Aangezien deze meeting enkel de alleroudste en zeldzaamste luchtgekoelde VW modellen verenigt, konden we met onze 1302 niet op de meeting terecht wegens te jong (1971) : in principe waren enkel bril- en ovaalkevers tm 1957 toegelaten.

23:20 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Fuchs History Deel 2

Fuchs velgen werden vroeger ook wel "S Wheels", "Fox Head", "Daisy Spoke" en "S Package" genoemd. Fabrikant is de Duitse Fuchs Forging Company.  De Fuchs velgen werden vanaf 1968 breder : 5,5" en in de loop der jaren worden ze alsmaar breder tot 9". De hoogtes evolueerden van 14', 15' naar 16' .  De Fuchs velgen zijn vervaardigd uit aluminium. Op de achteras van onze VW 1302 zitten Fuchs 8" velgen met banden Michelin Pilot 195/65 15. Fuchs velgen werden tot in de jaren '80 op hoofdzakelijk 911 modellen gemonteerd maar ook op 944 types.



23:11 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Fuchs History

De eerste Fuchs velgen werden gemonteerd op Porsche 911S in 1967. De breedte van de velg was toen 4,5" : dit zijn de Fuchs velgen waarvan de "ster" tot over de velgrand komt. De 4,5" Fuchs velgen zijn zeer gezocht en zijn bijgevolg zeer duur.  Op de foto Fuchs 7" velg gemonteerd op de vooras van onze Kever 1302 met bandenmaat 185/65 15. De velgen hadden origineel een zwarte ster en een gepolierde rand.



22:57 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-09-04

Hebmüller kick ass !

"Mooie kontjes" worden een vaste waarde op deze blog ! Hebmüllers herken je oa aan hun typische motorkap .(foto genomen tijdens meeting Bad Camberg 2003)

01:27 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-09-04

Nog sexy kontjes...

Op algemeen verzoek! Naar het schijnt zijn er heel wat liefhebbers van dit soort mooigevormde sexy achterwerkjes... (foto VW Meeting Hoeselt 2004)

01:42 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Heeft er iemand onze Kever gezien???

Waar heeft papa zijne Kever nu weer geparkeerd??? Die beestjes lijken ook allemaal zo hard op elkaar... (foto genomen tijdens Kevermeeting te Hoeselt 2004)

01:37 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-09-04

Sexy kontjes ...

Voor de liefhebbers van sexy kontjes !

08:50 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Old & New

Leuke ontmoeting tussen onze 1302 en een New Beetle.  Twee totaal verschillende wagens in alle opzichten, maar toch een beetje familie...

08:48 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-09-04

My VW

Even wat meer info over onze VW 1302 : het betreft een L uitvoering, met de nog originele 1300 cc motor.  We hebben dit exemplaar gekocht in 1993 in de buurt van Salzburg/Oostenrijk. Na een probleemloze rit naar huis, werd na enkele jaren de restauratie aangevat. In 1997 was het dan zover : na de nodige carrosseriewerken, begon de assemblage en werden de Porsche Fuchs velgen gemonteerd. Het betreft Fuchs 7" (vooraan op 185 banden) en Fuchs 8" (achteraan op 195 banden) / 15 duim. Over het polieren van de velgen deed ik samen met m'n vader ruim 100 uren ! Het geheim om de Fuchsen te laten passen zijn de polyester Dannert spatborden die optisch niet verschillen van de originelen maar wel degelijk enkele cm breder zijn (vooral langs de binnenkant). Verder hebben we gekozen voor het respekteren van de chroom onderdelen/accenten en werden o.a.Billet accessoires gemonteerd.



01:29 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-09-04

Onze eerste Kever !

Deze rode 1302 S (1600 cc) bouwjaar 1971 was onze allereerste Kever. We kochten hem bij een handelaar in 1992.  Hiermee heb ik mijn vrouw Chantale leren autorijden... met succes : zij behaalde van de eerste keer haar rijbewijs en is er dan dagelijks mee naar school getuft.  Nadien ging ze er zelfs elke dag mee werken in Brussel vanuit Paal (Limburg).

18:47 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-09-04

Blink blink !

Carwash samen met m'n dochtertje Bo

17:23 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Hoeselt 2004

Op de jaarlijkse meeting van onze club "Limburgse Keverclub" in Hoeselt, mochten we natuurlijk niet ontbreken.  Zeer rustige meeting met ieder jaar weer een leuke rondrit door Haspengouw als hoogtepunt.

17:14 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ranst 2003

Niets is zo leuk als lekker "cruisen" met je Kever, samen met het hele gezinnetje.  Toffe gezinsvriendelijke meeting overigens in Ranst (inclusief zwembad voor de kinderen !)

17:11 Gepost door JEE EM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |